14 marketing tips voor lokale bedrijven

1. Maak een website

Maak een website; dit is een van de belangrijkste marketing tips voor ondernemers. In de digitale wereld waarin we leven, is de website een belangrijk onderdeel van de zichtbaarheid van een bedrijf. De online zichtbaarheid heeft vaak een grote impact hebben op de winstgevendheid van een onderneming. Dit geldt niet alleen voor grotere bedrijven, maar ook voor de kleinere, lokale bedrijven.

In de digitale wereld waarin we leven, is de website een belangrijk onderdeel van de zichtbaarheid van een bedrijf

Volgens SEO tribunal zoekt 97 procent van de consumenten online naar lokale bedrijven voordat ze ervoor kiezen om een aankoop te doen. Hierdoor is het belangrijk dat je bedrijf een website heeft. De website helpt consumenten om informatie over je bedrijf te vinden. Hiernaast wekt een verzorgde website vertrouwen op bij de klant en zo heeft jouw onderneming een meer professionele uitstraling.

2. Adverteer met Google Ads

Google Ads is misschien wel de meest effectieve manier om online te adverteren. Met Google Ads kun je advertenties laten zien wanneer consumenten zoeken naar bepaalde zoekwoorden of woordgroepen via Google. Op deze manier kom je in contact met consumenten die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Hiernaast zijn deze consumenten zich vaak aan het oriënteren en bevinden zij zich vaak in een vroeg stadium van het aankoopproces. Een ander voordeel van het gebruiken van Google Ads is dat je de marketingkosten gemakkelijk kunt afstemmen op het marketingbudget. Je kunt namelijk precies aangeven hoeveel geld je wilt uitgeven aan advertenties.

Ook is het adverteren op sommige zoekwoorden en woordgroepen goedkoper dan anderen. Met de juiste strategie kun je dus geld besparen en tegelijkertijd effectief adverteren. Hierdoor is het adverteren met Google Ads een van de belangrijkste marketing tips voor ondernemers.

3. Gebruik SEO

SEO staat voor: Search Engine Optimalisation. In het Nederlands betekent dit ‘zoekmachineoptimalisatie’ en dit is een veelgebruikte methode van online marketing. In tegenstelling tot Google Ads, waar je betaalt om op de eerste pagina van Google te verschijnen, is het doel van SEO om tussen de organische zoekresultaten op de eerste pagina van Google te verschijnen.

SEO is een tijdrovende marketingstrategie die veel voorbereiding vereist. Toch is het een goed idee om de inhoud van je website te optimaliseren voor zoekmachines. Dit doe je onder meer door informatieve en kwalitatieve content te schrijven op basis van specifieke zoekwoorden.

Met SEO kun je meer verkeer naar je website genereren. Dit leidt vervolgens tot een hogere verkoop. Het goed gebruik maken van SEO is dan ook een van de beste marketing tips voor ondernemers!

4. Adverteren op social media

Adverteren op social media platforms is een populaire manier van online marketing. Je kunt hiervoor op verschillende platforms terecht zoals Facebook, Instagram, Twitter of Snapchat.

Het adverteren op social media heeft veel voordelen. Zo kun je de advertenties richten op een erg specifieke doelgroep. Dit verhoogt de kans dat je de juiste klanten vindt. Hiernaast kun je de advertentiekosten gemakkelijk afstemmen op je budget.

5. Evalueer de resultaten regelmatig

Na het testen van verschillende marketingstrategieën is het van belang dat je de resultaten evalueert. Wanneer je gebruik maakt van online marketing is dit gemakkelijker dan ooit. Zo krijg je waardevolle statistieken en inzichten in marketingcampagnes via social media of Google Ads. Dit maakt het gemakkelijker om te analyseren welke strategie het beste werkt.

Als het om SEO gaat, kan het echter iets lastiger zijn om de resultaten te evalueren. Uiteraard kun je zien of het aantal bezoekers van je website of de verkoop is toegenomen. Maar om een beter inzicht te krijgen, kan het handig zijn om een SEO-tool te gebruiken. Een goed voorbeeld van een SEO-tool is Ahrefs.

6. Versterk je klantrelaties

Klantrelaties zijn ontzettend belangrijk voor een bedrijf. Zo kunnen tevreden klanten in de toekomst terugkomen, wat kan leiden tot hogere inkomsten. Hiernaast zijn tevreden klanten goed voor het imago en de geloofwaardigheid van je bedrijf. Wanneer klanten tevreden zijn, zorgt dit ook voor mond-tot-mondreclame.

Breng dus wat extra tijd door met klanten en laat zien dat je de klanten waardeert. Wees actief in het onderhouden van klantcontact, vooral op social media. Misschien kun je de meest loyale klanten wel iets extra’s bieden zoals gratis verzending of korting op de volgende aankoop?

7. Vraag naar recensies van klanten

Zoals gezegd moet je onderneming online zichtbaar zijn. Naast een website, is het ook belangrijk dat je (potentiële) klanten goede recensies vinden over je bedrijf.

Bedrijven met goede klantrecensies geven een groter gevoel van veiligheid voor de klant. Vraag klanten daarom om beoordelingen achter te laten over hun ervaringen. Besteed extra aandacht aan kritische recensies en gebruik deze informatie om je onderneming te verbeteren. Dit is een van de belangrijkste marketing tips voor ondernemers.

8. Denk na over ‘call-to-actions’

De zogeheten call-to-actions (CTA’s) helpen je met het omzetten van leads naar daadwerkelijke klanten. Een CTA is een uitnodiging naar een potentiële klant of bezoeker van je website om een actie te ondernemen. Veel gebruikte CTA’s zijn bijvoorbeeld teksten als ‘koop nu’, ‘voeg toe aan winkelwagen’, ‘abonneer’ of ‘klik hier om…’.

Het doel van CTA’s is dus om de bezoeker door het aankoopproces te leiden, waarbij het doel is om de aankoop te verwezenlijken. Volgens Protocol80.com lezen 90% van de websitebezoekers de CTA-teksten. Het loont dus om extra na te denken over de CTA’s en deze zo optimaal mogelijk in te richten. Zo kan het implementeren van CTA’s een van de belangrijkste marketing tips voor ondernemers zijn.

Het implementeren van CTA’s is een van de belangrijkste marketing tips voor ondernemers

9. Bied gratis advies aan

Je kunt gratis uitgebreid advies bieden aan potentiële klanten die interesse hebben in je dienst of product. Dit kan op verschillende manieren voordelig zijn. Zo help je de klant met het maken van de juiste keuze, waardoor de klant meer tevreden zal zijn met het geleverde product. Tegelijkertijd versterkt het persoonlijke contact jouw relatie met de klant.

Zorg er wel voor dat je de klant niet onder druk zet om een aankoop te doen. Probeer in plaats daarvan oprechte interesse in je product of dienst te wekken door te laten zien hoe je een probleem van de klant kunt oplossen.

10. Leer de markt kennen

Wanneer je de markt begrijpt en veel marktkennis hebt, kun je beter ondernemen. Zorg er dan ook voor dat je tijd investeert in het beter begrijpen van de markt. Door te begrijpen waar je bedrijf staat ten opzichte van klanten en concurrenten, kun je jouw strategie aanpassen en zo de resultaten optimaliseren.

Als je de markt nog beter wilt leren kennen, kun je marktonderzoek doen. Je kunt bijvoorbeeld een online enquête afnemen bij relaties, leveranciers, klanten of potentiële klanten. Ook kun je een aantal mensen persoonlijk interviewen of de concurrentie en hun strategieën nader in kaart brengen.

Als je de markt beter leert kennen, kun je beter ondernemen. Een van de beste marketing tips voor ondernemers is dan ook om er voor te zorgen dat je de markt waarin je actief bent goed kent.

11. Zorg voor geweldige klantenservice

Klantenservice is een cruciale factor als het gaat om klanttevredenheid. Zorg en dan ook voor dat je probeert de best mogelijke ondersteuning te bieden aan je klanten. Communiceer op een vriendelijke en professionele manier en laat zien dat je altijd je best wilt doen om hun problemen op te lossen. Het verbeteren van de klantenservice is een van de beste marketing tips voor ondernemers.

12. Organiseer wedstrijden

Wedstrijden organiseren is een leuke strategie die jouw bedrijf veel aandacht op kan leveren. Het organiseren van een wedstrijd of competitie heeft als doel om de naamsbekendheid te vergroten. Dit kan in de toekomst leiden tot meer inkomsten.

Je kunt gemakkelijk een wedstrijd organiseren via social media platforms als Instagram en Facebook. Vaak worden er bij dit soort wedstrijden producten weggegeven via een soort loterij.

Wedstrijden organiseren is een leuke strategie die jouw bedrijf veel aandacht op kan leveren

Om te winnen hoeven klanten vaak alleen maar te reageren op een social media post en deze verder te delen. Dit zorgt ervoor dat de post een groot bereik heeft en de naamsbekendheid wordt vergroot. Zo bereik je een grote doelgroep en dit is dan ook een van de beste marketing tips voor ondernemers!

13. Publiceer videomateriaal

Een van de belangrijkste marketing tips voor ondernemers heeft te maken met videomateriaal. Videomateriaal wordt steeds populairder. We kijken meer en meer videomateriaal en uit onderzoek van Hubspot blijkt dat 54 procent van alle consumenten de marketing van favoriete bedrijven wil zien in video-format.

Dit is reden genoeg om je te focussen op videomateriaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan filmpjes op YouTube. Deze video’s kun je gebruiken om producten of diensten uit te leggen en deze video’s kun je ook plaatsen op je website.

Ook is videomateriaal geschikt voor SEO. Video’s zorgen er namelijk voor dat bezoekers langer op de website blijven. Dit heeft vervolgens weer een positief effect op de plaatsing in de zoekresultaten van Google.

14. Breid je netwerk uit

Tot slot: onderschat nooit het belang van je persoonlijke netwerk! Een sterk netwerk vergroot je kansen om in te spelen op kansen in de markt en maakt het gemakkelijker om waardevolle partners te vinden. Zorg er dus voor dat je deelneemt aan sociale en professionele evenementen om je netwerk te versterken.

Conclusie

Zoals je ziet, kun je veel kanten op met de marketingstrategie van je bedrijf. Het is belangrijk om te weten welke marketingstrategie het beste bij jouw onderneming past. Test dan ook verschillende marketingstrategieën zodat je precies weet wat werkt. De bovenstaande marketing tips voor ondernemers kunnen je hierbij helpen. 

Ook hoeft marketing dus geen fortuin te kosten. Er zijn verschillende marketingstrategieën waarmee je de marketingkosten kunt afstemmen op het budget van je bedrijf.

Terug naar blog