7 webshop marketing tips voor meer klanten

Door de juiste keuzes te maken in je online marketing benadering kun je zowel op de korte als de lange termijn betere prestaties neerzetten en meer klanten aantrekken. Om jou ook in 2022 op weg te helpen, zetten we daarom de 7 webshop marketing tips voor je op een rij. Laat die bestellingen maar komen 🙂

  1. Maak gebruik van de USP

USP staat voor unique selling point, hetgeen wat je product of dienst uniek maakt. Om iets specifieker te zijn, dienen de USP zodanig opgesteld te worden dat het de potentiële klant duidelijk wordt waarom jou product of dienst uniek is en zijn/haar frustraties kan verhelpen. 

Wanneer dit niet duidelijk is voor de klant, zal de klant ook geen duidelijke reden hebben om bij jouw bedrijf te bestellen.

  1. Zet remarketing in

Consumenten gaan vaak eerst op onderzoek uit voordat ze overgaan tot een definitieve aankoop. Zo’n consument kan een webwinkel een aantal keer bezoeken zonder ook maar iets te kopen. Vaak wordt er eerst vergeleken op factoren als prijs en levervoorwaarden voordat er een uiteindelijke beslissing wordt gemaakt. Laat deze mensen weten dat je ze hebt opgemerkt.

Dat kan via remarketing, waarbij je advertenties toont aan jouw websitebezoekers. Zo kun je een banner laten zien als handige reminder. Het aantal conversies bij remarketing advertenties ligt een stuk hoger omdat de doelgroep je site al eens heeft bezocht.

  1. Personalisatie

Personalisatie is de beste nieuwe vorm van marketing, omdat niemand geld wil uitgeven aan gezichtsloze bedrijven. Klanten appreciëren het ook als je een eigen brand gekoppeld hebt aan de producten. Wanneer er geen verschil is tussen jouw product en die van de concurrenten, zal de klant hier ook geen verschil tussen zien. Om deze reden loont het om een persoonlijke twist te draaien aan je producten.

  1. Betrek je klanten bij jouw verhaal

Want uiteindelijk worden we vooral getriggerd door ervaringen van andere klanten, van meningen van andere mensen van vlees en bloed. Juist daarom wordt het sociale element steeds sterker en we hoeven de kracht van sociale media daarbij natuurlijk niet verder uit te leggen. Betrek uw klanten daarom bij jouw online uitingen.

Hoe sterk is het als je naast reviews, ook echte product foto's van klanten laat zien? Vraag je klanten actief om foto’s op te sturen en toon deze op je site. Dit soort tactieken wordt ook wel ‘user-generated-content’ genoemd.

  1. Beloon je trouwe volgers

Als je veel online actief bent, beschik je wellicht al over een schare trouwe volgers. Dat zijn klanten die steeds weer een bestelling doen, maar ook trouwe volgers op Facebook of Instagram. Oftewel de liefhebbers die zonder tegenprestatie jouw content verspreiden, die met jou mee discussiëren en die zich oprecht betrokken voelen bij jouw producten en diensten. Natuurlijk kun je een ‘vind-ik-leuk’ achterlaten op elk bericht dat een trouwe volger achterlaat of een keer een reactie terugsturen, maar het is in 2022 tijd om meer te doen dan dat.

Op sociale media zijn jouw trouwe volgers de mensen die het verschil maken. Laat daarom zien dat je ze waardeert. Dat kan in alle denkbare vormen:


Denk bijvoorbeeld aan een gepersonaliseerde kortingsbon; of een persoonlijk bedankkaartje maar ook door eens een gratis product toe te sturen. Dat lijkt ons niet te veel gevraagd. Trouwe volgers zijn namelijk goud waard. Het is natuurlijk zo dat het goedkoper is om een bestaande klant te laten bestellen dan een nieuwe klant die bestelt te realiseren.

  1. Zet snippets in

Omdat zoekmachines steeds meer komen te weten over je content, zijn ze ook in staat om de zoekresultaten op een andere manier te presenteren. Zo kan Google de zogeheten rich snippets creëren. Dit zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van die pagina, zoals een broodkruimelnavigatie of de aangeboden producten. Deze rich snippets moeten dus bruikbare informatie voor Google bevatten. Denk daarbij aan het gebruiken van de belangrijkste zoekwoorden. Ook moet de tekst interessant en begrijpelijk zijn voor de bezoeker. Dit is namelijk de tekst die ervoor moet zorgen dat mensen klikken op de informatie. Houd er rekening mee dat rich snippets nooit klaar zijn en dat er steeds meer opties ontstaan. Trends veranderen namelijk en dat geldt dus ook voor de zoekopdrachten.

  1. Zet in op de kracht van een homepage-tekst

Terwijl er aandachtig wordt gewerkt aan alle productpagina’s, wordt soms bijna vergeten hoe belangrijk de homepagina is. We hebben het immers over de belangrijkste en vaak sterkste pagina van de webwinkel. Een goed geoptimaliseerde homepagina tekst doet wonderen. In deze webtekst dien je de belangrijkste onderwerpen te benoemen, en moeten er ook relevante links worden verwerkt naar populaire producten. Overdrijf niet met het aantal interne links, want dat kan averechts werken. Maximaal 10 links volstaat in de meeste gevallen.

Gebruik ook de kracht van je footer. Hoewel er niet altijd wordt doorgescrold, is de footer te zien op vrijwel elke pagina van een webwinkel. Dat biedt interessante mogelijkheden om de belangrijkste linkjes nog eens te weergeven.



Terug naar blog