Marketing trends en ontwikkeling E-commerce 2022

Marketing trends en ontwikkeling E-commerce 2022

De wereld van marketing verandert constant, vooral door alle nieuwe technologieën. Vandaar dat wij als marketing bureau MagneetMarketing Limburg ons regelmatig bijscholen rondom de nieuwe ontwikkeling binnen het vakgebied. In totaal zal ons marketing bureau 5 verschillende trends & ontwikkelingen beschrijven die actief zijn binnen de E-commerce wereld. 


Videomarketing

Video advertenties Online webwinkel Ecommerce MagneetMarketing Urmond Limburg

 

Video wordt een steeds belangrijker onderdeel van online marketing. We zagen in 2021 dan ook een grote toename in het aantal bedrijven dat video inzetten voor hun marketingstrategie. Door middel van video kun je een verbinding creëren met jouw doelgroep die veel persoonlijker is dan bijvoorbeeld een foto of een bericht. Dit is voornamelijk belangrijk bij bedrijven die producten/diensten/services verkopen waar vertrouwen heel belangrijk is. Je spreekt rechtstreeks tot jouw doelgroep en laat de persoonlijkheid van jouw bedrijf zien. Je kunt video’s inzetten bijvoorbeeld om uit te leggen hoe een product werkt, een nieuw product of dienst te introduceren, maar ook om de doelgroep kennis te laten maken met jouw bedrijf en de opties die je biedt.



Social media

Social media marketing bureau magneetmarketing limburg urmond

 

Social media is al jaren een marketingtrend en deze trend wordt alleen maar belangrijker. Nu veel zaken online gaan is het belangrijk om juist hier zichtbaar te worden en te blijven. Over het algemeen is elk social media kanaal geschikt om als bedrijf in te zetten. Zolang je doelgroep actief is op dat specifiek platform, loont het om actief te zijn op dat social media platform. Verder hechten consumenten ook steeds meer waarde aan de online aanwezigheid van een bedrijf, aangezien dit vertrouwen opwekt. Verder is het ook zo des te meer jij zichtbaar bent voor de doelgroep, des te groter de kans is dat hier een nieuwe klant uit ontstaat. 



SEO 

SEO marketing bureau Ecommerce Onlinewebwinkel MagneetMarketing

Net zoals voorgaande jaren is het belangrijk dat je website SEO-proof is. SEO (search engine optimisation) zorgt ervoor dat jouw website beter in zoekmachines zoals Google wordt gevonden. Je kunt jouw website SEO-proof maken door goede SEO teksten te schrijven, welke de juiste zoektermen bevatten. Je wilt immers dat wanneer iemand zoekt op een zoekterm dat bij jouw bedrijf past, deze persoon jouw website hoog in de zoekresultaten ziet staan. Nu iedereen zich online bevindt is de concurrentie in de zoekresultaten hoog, dus hoe sneller je aan de slag gaat met jouw SEO, des te groter de kans dat je sneller hoog scoort.



Website belang

Website belangrijk Ecommerce Marketing bureau MagneetMarketing

Nu veel particulieren en ondernemers zijn uitgeweken naar een online omgeving is het belangrijker dan ooit om een goed werkende en geoptimaliseerde website te hebben. Een geoptimaliseerde website houdt in dat de website mobielvriendelijk is en dus goed werkt op kleine schermen. Niet alleen moeten onderdelen zoals blokken en afbeeldingen binnen het scherm passen, ook moet de tekst goed leesbaar zijn en moeten alle klikbare onderdelen ook goed werken. Daarnaast is het enorm belangrijk dat jij als bedrijf de website zodanig inricht dat het voor de potentiële klant duidelijk wordt wat de meerwaarde is om bij jou het product/service/dienst aan te schaffen. Er kan dus best wat tijd gaan zitten in het optimaliseren van een website, maar dit is wel van essentieel belang. Zo kun je namelijk het aantal websitebezoekers verhogen en het aantal bezoekers dat jouw website te snel verlaat verkleinen.


Dynamische shopping campagnes 

Google Shopping Ads Marketing bureau Ecommerce Webwinkel MagneetMarketing Urmond 

Voor iedereen met een webshop is Google Shopping een interessante optie, voornamelijk binnen de E-commerce wereld. Wanneer je zoekt op een bepaald product komen er vaak ook shop suggesties naar voren met afbeeldingen en prijzen. Die feature heeft Google inmiddels uitgebreid met een slimme shopping campagne. Hierbij wordt een productfeed met producten gecombineerd met machine learning technieken van Google. Deze advertenties worden dan in verschillende vormen in het Google Display Network, Youtube en Gmail getoond. Verschillende advertentievarianten worden binnen deze kanalen getest en uiteindelijk vertoont Google de meest relevante advertentie met de beste prestaties. Voor 2022 is het zeker geen slecht idee om je hierin te verdiepen en te kijken naar de opties voor jouw onderneming!


Wanneer je deze 5 trends en ontwikkelingen zou toepassen binnen jouw E-commerce bedrijf, zal deze groeien in marktaandeel en behaal je een voordeel op de concurrent.

Terug naar blog