Online adverteren in 2022

Voor je begint met adverteren

Veel bedrijven denken dat wanneer ze gaan beginnen met het adverteren op Google, Facebook, Instagram of Youtube, winst altijd behaald wordt. Natuurlijk is dit zeker mogelijk, maar veel bedrijven vergissen zich met de opgestelde strategie. Een aantal punten waar je over na kan denken, zijn als volgt:

  • Naar welke pagina’s stuur je de bezoekers het best?
  • Wat is de boodschap op deze pagina?
  • Wat is de boodschap in onze advertenties?
  • Hoe wordt een klant overtuigd dat ze bij ons moeten zijn en niet de concurrentie?
  • Hoe ga je deze klanten bereiken?
  • Hoe ga je dit proces automatiseren?
  • Wanneer weet ik dat mijn advertentie heb best mogelijk resultaat behaald?
  • Wat is de customer journey van mijn doelgroep?

Wanneer hier niet over nagedacht wordt, zal de kans heel groot zijn dat met het advertentie budget geen (of hele lage) winst behaald wordt. Helaas is de tijd waarin je gewoon een online advertentiecampagne opzette, achteruit kon leunen en dan de verkopen zag stijgen is al vele jaren voorbij. Ons marketing bureau weet als geen ander dat de financiële cijfers rondom de advertenties de meeste aandacht vereisen. Alleen is het daarna de vraag, hoe je deze financiële cijfers kan verbeteren, zoals conversies, ROAS, ROI, CTR en meer.

 

Online adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook in 2022

Het is een goed idee om te adverteren waar je doelgroep zich bevindt. Een heel groot deel van de bevolking komt regelmatig op Facebook (bijna 1 miljard mensen logt elke dag op Facebook in, waarvan iets meer dan 6 miljoen Belgen). Hen kan je daar makkelijk bereiken en in vele gevallen tegen een veel lagere kost dan via Google Ads en andere advertentieplatformen.

Het Facebook algoritme verandert regelmatig en op een organische en dus niet betalende manier via Facebook je doelgroep bereiken, wordt een steeds grotere uitdaging. Een beetje zoals dweilen met de kraan open. Ook al post je een update, slechts een kleine 7% van je “fans” krijgt die update te zien. Daarnaast is het waarschijnlijk de bedoeling om ook nieuwe mensen aan te trekken. Adverteren wordt in beide gevallen een noodzaak.

Je houdt best in het achterhoofd dat het op Facebook om interruptiemarketing draait. Mensen die naar Facebook surfen doen dat niet om reclame te zien of om jouw bedrijf te vinden. We gaan hen “storen” terwijl ze gezellig naar filmpjes, foto’s en levensnoodzakelijke motivatiequotes van vrienden en kennissen kijken. Vandaar dat je op Facebook de beste resultaten haalt door de bezoeker via je advertentie relevante waarde te geven.

Waarde geven is niet zo moeilijk. Facebook kent als geen ander de interesses van haar gebruikers en deelt mensen onder in zowat 52.000 categorieën en eigenschappen. Elke site waar een Facebook “like” knopje staat geeft informatie door aan Facebook (zo weet Facebook onder andere in welke onderwerpen we interesse hebben, wat we aankopen enzovoort). Daarnaast volgt Facebook hoe mensen met berichten op Facebook zelf omgaan, waar ze wel of niet op reageren, waar ze snel voorbij scrollen of daarentegen even blijven hangen om het goed te bekijken… dat levert allemaal een schat aan informatie op waardoor je heel gericht online kan adverteren.

Hoe meer je je advertentiedoelgroep op Facebook koppelt aan een boodschap die jouw doelgroep relevant zal vinden, hoe lager je kost per klik of kost per conversie. Die kost zal zoals gezegd in vele gevallen ook lager liggen dan wat je bijvoorbeeld bij Google Ads betaalt. Maak hiervoor voldoende, verschillende advertenties aan die je koppelt aan de verschillende sub-interesses die binnen jouw algemene doelgroep leven.

 Stel dat je voor een automerk adverteert, dan toon je aan jonge mama’s advertenties die de nadruk leggen op de veiligheid van de wagen, hoe de hoogte van de wagen het makkelijker maakt om de baby in haar kinderzitje te plaatsen. Aan mannen die fan zijn van mountainbiken toon je een foto van de wagen met een mountainbike naast enzovoort. Pas je boodschap aan je subdoelgroepen aan én zorg voor voldoende doelgroepen binnen je advertentiecampagne.

Bij elk goed verkoopgesprek gaat een verkoper op zoek naar de interesses van de prospect om een connectie te maken. Facebook kent al die interesses en schotelt ze je op een dienblaadje voor. Zo val je gemakkelijker op en krijgt je advertentie meer aandacht, waardoor de kost per klik en de kost per lead lager zal liggen dan indien je hier niet strategisch over nadenkt.

Die aandacht is echter niet voldoende (tenzij je enkel wat merkbekendheid wil opbouwen). Zoals we eerder aanhaalden is het plan achteraf belangrijk. De meeste bezoekers die je via Facebook krijgt gaan niet onmiddellijk tot een aankoop of een conversie overgaan. Ze waren niet naar jou op zoek. Vandaar dat het heel belangrijk wordt om contact met hen te houden. Dat kan dan weer via retargeting op Facebook of elders, marketing automation en e-mail marketing. Je zorgt er dus best voor dat die onderdeel zijn van je marketingmix indien je op Facebook wil adverteren.

Online adverteren op Youtube

Adverteren in 2022 met Youtube

YouTube is een advertentiemiddel met veel potentie om op te adverteren. Over het algemeen wordt Youtube door weinig bedrijven ingezet binnen de marketing strategie, zeker in Europa. Echter, is Youtube een advertentiemiddel dat momenteel alleen maar groeit in gebruikers.

Het voordeel van Youtube is dat hier geadverteerd wordt met video's i.p.v. statische afbeeldingen. Iedereen weet dat een video efficiënter een boodschap communiceert dan enkel tekst advertenties. Op deze manier kan de boodschap goed doordringen bij je doelgroep. Daarnaast kan je video advertenties maken met een zeer lage productiekost, in vele gevallen van minder dan 1000 euro.

Een ander voordeel is dat Youtube beschikt over een grote database, aangezien Youtube onderdeel is van Google. Om deze reden kan Youtube gebruik maken van deze data en is het mogelijk om heel specifiek een doelgroep te bereiken.

Desondanks zullen je advertenties ook terecht komen bij consumenten die momenteel niet opzoek zijn naar jou dienst of product. De kunst hiervan is om deze consumenten te overtuigen dat deze jou product of dienst toch noodzakelijk zijn.

Online adverteren op Instagram

Adverteren in 2022 met Instagram

De strategie om op Instagram te adverteren komt grotendeels overeen met adverteren op Facebook. Dit is omdat Instagram een onderdeel van Facebook is. Vandaar dat deze bijna op dezelfde manier ingezet worden als advertentiemiddel. Instagram is verder uniek omdat het vooral visueel is én toch een ander publiek aantrekt. De bezoekers op Instagram zijn in het algemeen meer geëngageerd dan op Facebook en andere kanalen.

Hoewel Instagram voornamelijk focust op foto's, zal nu de grootste impact gemaakt worden door het gebruik van video. Hier kan je hetzelfde concept volgen als bij een advertentie op YouTube. Met andere woorden: zorg dat je de aandacht van de bezoeker tijdens de eerste seconden goed vast hebt.

Net als bij Youtube, dien je op instagram een duidelijke marketing boodschap hebben. Het moet inspelen op de unieke punten van je producten en de oplossingen dat het biedt voor de consument. Daarnaast is het handig om te weten dat het grotendeels gebruikers van instragram bestaat uit mobiele telefoon gebruikers. Vandaar dat mobielvriendelijkheid heel belangrijk is voor je website en advertenties. Probeer zoveel mogelijk advertenties te testen om uiteindelijk de perfecte advertentie te gebruiken.

Online adverteren op Google Ads (AdWords)

 

Één van de grote voordelen van adverteren via Google Adwords is dat de resultaten volledig transparant en meetbaar zijn. Als ondernemer ken je je doelgroep als geen ander. Met Google Adwords kun je het bereik van je advertenties zodanig afbakenen zodat ze alleen aan de juiste personen worden vertoond.

Je adverteert bij Google Adwords op zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Dit zijn woorden of woordcombinaties die de gebruikers van Google intypen om iets te zoeken. Zodra een gebruiker in Google een zoekwoord intypt waar jij op adverteert dan wordt jouw advertentie getoond. Het is belangrijk om deze zoekwoorden strategisch te kiezen. Zo betaal je telkens wanneer iemand op je advertentie klikt.

De prijs die je bereid bent om te betalen per klik, wordt ook wel de Cost-Per-Click (CPC) genoemd. De CPC verschilt heel erg tussen bepaalde zoekwoorden.

Daarnaast heb je nog verschillende andere advertentiemiddelen binnen Google Adwords. De belangrijkste zijn shopping, display en video. Binnen Google geldt natuurlijk hetzelfde als voor de andere advertentiemiddelen. Wanneer video mogelijk is, gebruik video advertenties. Zorg dat de boodschap van je video inspeelt op diverse unieke punten/problemen waar je product/dienst op focust. Verder dien je weer meerdere advertenties op te stellen, zodat je uiteindelijk de beste advertentie selecteert en opschaalt.

 

Meer weten? Bekijk onze Youtube video's

 

Terug naar blog