Succesvol adverteren | 8 tips | Doe je zo !

Het overgrote merendeel van potentiële kopers start het koopproces met zoeken naar informatie op een zoekmachine. Deze zoekers wil je natuurlijk graag op je site hebben. Daarvoor is het adverteren op zoekmachines, oftewel Search Engine Advertising (SEA) heel geschikt. Je bent zichtbaar aanwezig met je product of dienst, precies op het moment dat een potentiële klant hiernaar zoekt!

Tip 1: Ken je klant

Om succesvol online te kunnen adverteren is het belangrijk dat je vaststelt wie je doelgroep is en dat je de klanten waar je je op richt leert kennen. Als je dat niet doet, is het alsof je met je ogen dicht op doel schiet. Daar is nog nooit iemand kampioen mee geworden… Stel dus vast wie je doelgroep is en leer je doelgroep kennen; welke leeftijdscategorie hebben ze? Waar liggen hun interesses? Welk platform gebruiken zij veelal? Door dit soort aspecten in kaart te brengen weet jij hoe je jouw doelgroep kunt bereiken.

Tip 2: De eerste indruk telt

Zoals een werkgever bij een sollicitatiegesprek van een uur vaak na drie minuten al weet of de sollicitant geschikt is of niet, weten consumenten in een fractie van een seconde of een advertentie hen aanspreekt of niet. Het is dan ook belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Dit doe je door met de kennis uit stap 2 (ken je concurrent) te bepalen wat jouw product of dienst onderscheidt van de concurrentie en wat jouw product of dienst dus bijzonder maakt. Wanneer je deze unique selling points (usp’s) van jouw product goed in kaart hebt gebracht, kan je de aandacht van potentiële klanten beter naar jouw advertentie toetrekken door jouw usp’s in je advertentie uit te lichten.

Tip 3: Ken je concurrent(en)

Om succes te kunnen behalen met online adverteren, is het belangrijk om naast je klant ook je concurrent(en) te leren kennen. De uitspraak ‘keep your friends close, but your enemies closer’ bestaat niet voor niets. Er kunnen namelijk best wat concurrenten op de markt zijn en daarom is het belangrijk om goed in kaart te brengen wie je concurrent is: welke producten bieden zij aan? Welke kwaliteit wordt er geboden? Binnen welke prijsklasse worden de producten aangeboden en welke leverings- en retourvoorwaarden worden er gehanteerd? Met die kennis weet jij waar je rekening mee moet houden wanneer je voor jouw product gaat adverteren.


Tip 4: Welke online advertentiestrategie pas je toe

Nu je meer weet over de doelgroep en hoe jij je onderscheidt van de concurrentie is het tijd om een strategie te kiezen. Als je succesvol online wilt adverteren is het van belang dat je hier goed over nadenkt. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Zijn zij actief op zoek naar jouw product of ben je een nieuwe speler op de markt waardoor je eerst awareness moet creëren. Kies op basis daarvan voor een push of pull strategie. Een bedrijf dat iPhone hoesjes verkoopt, kan beter adverteren op Instagram dan op LinkedIn. Terwijl de doelgroep van een businesscoach zich weer vaker op LinkedIn zal bevinden.


Tip 5: Maak slim gebruik van de functionaliteiten van Google Ads

Google Ads heeft daarbij een aantal functionaliteiten die je helpen om succesvol online te adverteren. Het is daarbij belangrijk om voor een goede relevantie van je advertentie, je zoekwoorden en je website te zorgen. Let er bijvoorbeeld op dat je de termen uit de lijst met zoekwoorden opneemt in je advertentietekst en dat hetgeen dat je in jouw advertentie uitlicht ook duidelijk wordt weergegeven op je website. Het is ook van belang dat je advertentie om een duidelijk thema draait en dat je gebruik maakt van een link die direct leidt naar de pagina waarop het product of de dienst van de advertentie wordt aangeboden.

Tip 6: Zorg dat de zoekende klant jou kan vinden

Mogelijk zijn er al veel potentiële klanten op zoek naar jouw product of dienst. Dat maakt de verkoop ervan een stuk makkelijker. Maar dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat die potentiële klanten jóu ook weten te vinden. Door te adverteren met zoekadvertenties van Google Ads zorg je ervoor dat je in beeld komt bij potentiële klanten die daadwerkelijk op zoek zijn naar het product dat jij aanbiedt. Een win-win situatie dus! Zoekadvertenties werken aan de hand van intentie en behoren tot een pull strategie. De potentiële klant is op zoek naar een bepaald product of dienst en zoekt naar deze in de zoekmachine. Door als een van de eerste aanbieders in Google te verschijnen heb je een verhoogde kans op conversie.


Tip 7: Maak gebruik van de retargeting functie van Facebook & Instagram Ads

Er zijn verschillende redenen denkbaar waardoor men je website bezoekt, maar het product dat je aanbiedt toch niet afneemt. Hoe zorg je er dan voor dat ze jouw product uiteindelijk toch gaan kopen? Een handige methode is retargeting inzetten via Facebook Ads. Hiermee zorg je ervoor dat je de mensen die al een keer op jouw website zijn geweest, maar nog geen actie hebben ondernomen, opnieuw gaat bereiken met Facebook-advertenties. Om het succes van je online advertentie nog groter te maken, kan je gebruik maken van verschillende soorten data. Denk hierbij aan het aantal keer dat iemand jouw website heeft bezocht, hoeveel tijd iemand op jouw website heeft doorgebracht of het feit dat iemand al eerder iets op jouw website heeft aangeschaft. Dit zijn allemaal aspecten die inzicht geven in de koopintentie van de websitebezoeker. Op basis van deze data kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de bezoeker die jouw product al in zijn of haar winkelmandje had geplaatst, de advertentie vaker te zien krijgt. Hiermee vergroot je de kans dat deze bezoeker alsnog tot een aankoop overgaat.

Tip 8: Zorg voor een goede website

Oké, de klant is nu aangekomen op jouw website. Je hebt dus de aandacht weten te trekken, maar je bent er nog niet. Het is nu erg belangrijk dat je een duidelijke en goed werkende website hebt. Anders haakt de potentiële klant die (net als het grootste deel van de rest van de maatschappij) gehaast door het leven gaat, alsnog af. Een goed werkende website helpt om van een potentiële klant een daadwerkelijke klant te maken. Gemiddeld verlaat zo’n 98% van de bezoekers een website zonder een aankoop te doen of actie te ondernemen. Een goed werkende website vergroot de kans dat deze mensen wel tot actie overgaan.

Terug naar blog