Wat is een Marketingstrategie? 7 tips voor een goede marketingstrategie!

Wat is een Marketingstrategie? 7 tips voor een goede marketingstrategie!

Een marketingstrategie is een gedetailleerd, gestructureerd plan van de promotie-inspanningen van een bedrijf op een breed scala aan platforms en kanalen. Een marketingstrategie omvat doorgaans doelstellingen, doelgroepprofielen, stappen voor het maken van inhoud, belangrijke prestatie-indicatoren en andere componenten.

Een marketingstrategie zal:

  • Afgestemd zijn op uw team en haar doelen.
  • Werkzaamheden gekoppeld aan zakelijke doelstellingen.
  • Resoneert met de doelgroep.
  • De actueelste trends kan implementeren.

Om een ​​deel van die verwarring weg te nemen, laten we u stap voor stap zien hoe u een marketingstrategie maakt die het beste uit de marketing haalt. Maar laten we eerst eens kijken naar de afzonderlijke componenten waaruit een sterke marketingstrategie bestaat.

  1. Stel een marketingplan op.
  2. Maak buyer persona's.
  3. Identificeer doelen.
  4. Selecteer de juiste hulpmiddelen.
  5. Controleer uw media.
  6. Mediacampagnes controleren en plannen.
  7. Breng het tot bloei.

1. Stel een marketingplan op. 

Wacht, ik moet een plan schrijven voor mijn strategie? Uw marketingstrategie geeft een overzicht van de redenen waarom uw marketingteam gedurende het jaar bepaalde middelen nodig heeft, bepaalde acties onderneemt en bepaalde doelen stelt. Uw marketingplan zijn de specifieke acties die u zult ondernemen om die strategie te bereiken. Zodoende is het belangrijk dat dit marketingplan gevolgd wordt om zodoende de doelstellingen te behalen. 

2. Maak buyer persona's.

Als u niet in één zin kunt omschrijven wie uw publiek is, is dit uw kans om het te doen. Een buyer persona is een momentopname van je ideale klant. Met een accurate beschrijving van de ideale klant, kan de marketingafdeling van uw bedrijf zich focussen op het bereiken van de ideale klant. Buyer persona's bestaan uit kritieke demografische en psychografische informatie, waaronder leeftijd, functietitel, inkomen, locatie, interesses en uitdagingen.

3. Identificeer doelen.

De doelstellingen van uw marketingstrategie moeten uw bedrijfsdoelstellingen weerspiegelen. Als een van uw zakelijke doelen bijvoorbeeld is om 300 mensen uw jaarlijkse conferentie binnen drie maanden te laten bijwonen, zou uw doel als marketeer in de lijn liggen van het verhogen van de online registratie met 10% aan het einde van de maand om op schema te blijven.

Andere marketingdoelen kunnen focussen op het vergroten van de naamsbekendheid of het genereren van hoogwaardige leads. Misschien wilt u ook het leiderschap in uw branche laten groeien of behouden, of de klantwaarde vergroten. Wat uw doelen ook zijn, stel vast wat ze zijn en hoe uw marketing organisatie eraan kan werken om ze het komende jaar te bereiken.

4. Selecteer de juiste hulpmiddelen.

Zodra u uw doelen heeft geïdentificeerd, moet u ervoor zorgen dat u over de juiste middelen beschikt om het succes van die doelen te meten. Online software zoals planners voor sociale media bieden u analyses waarmee u kunt bijhouden wat uw publiek wel en niet leuk vindt. Denk hierbij aan de volgende tools: Google Analytics, Google Tag Manager, Meta business sweet en de Meta business manager.  Maak uw doelen bovendien altijd SMART. 

5. Controleer uw media.

Media valt op te delen in drie categorieën: betaalde, eigen en verdiende media.

  • Betaalde media betekent elk kanaal waaraan u geld uitgeeft om uw doelgroep aan te trekken. Dit omvat offline kanalen zoals televisie, direct mail en billboard tot online kanalen zoals sociale media, zoekmachines en websites.
  • Eigen media verwijst naar alle media die uw marketingteam moet maken: foto's, video's, podcasts, e-boeken, infographics, enz
  • Verdiende media is een andere vorm van beeldmateriaal dat door uw gebruikers is gepost. Denk hierbij aan het delen op sociale media, tweets over uw bedrijf en foto's op Instagram waarop uw merk wordt vermeld, zijn allemaal voorbeelden van verdiende media.

Verzamel het beeldmateriaal van ieder mediatype en consolideer ze op één locatie om een ​​duidelijk beeld te krijgen van wat u heeft en hoe u ze kunt integreren om uw strategie te maximaliseren. Als je middelen momenteel inzet die niet bij je doelen passen, stop ermee. 

6. Mediacampagnes controleren en plannen.

Maak een plan wanneer je zou willen beginnen met je marketing strategie. Vervolgens dien je vast te stellen welke middelen je gaat inzetten in deze marketing strategie. Waarbij het beeldmateriaal dat in deze marketing strategie is toegepast goed moet aansluiten op de doelgroep. Vervolgens dien je te controleren of de middelen die ingezet worden, ook correct zijn opgesteld. Wanneer je dit met zekerheid weet, dien je te bepalen wanneer je deze kanalen gaat inzetten en vervolgens deadlines af te spreken met de marketing manager. 

7. Breng het tot bloei.

Op dit punt zouden uw marktonderzoek en planning u moeten helpen visualiseren hoe uw strategie zal worden uitgevoerd – en door welke teams.

Maak een document waarin de stappen worden beschreven die u moet nemen om uw campagne uit te voeren. Met andere woorden, bepaal uw strategie.

Denk op de lange termijn bij het maken van dit document. Een standaard strategiedocument is 12 maanden. Deze gestructureerde tijdlijn zou de thuisbasis moeten zijn voor uw strategische marketinginspanningen.

Zolang de strategie de relevante details bevat die in de vorige secties zijn beschreven, bent u klaar.

Terug naar blog