Wat is online marketing?

Wat is online marketing?

Wat is online marketing? De term online marketing is een verzamelnaam van alle marketingpraktijken die online (op het internet) plaatsvinden. Dat zijn activiteiten waarbij je een boodschap via online kanalen deelt over je merk, product of diensten. Deze boodschap wordt op een effectieve, meetbare wijze gedeeld met potentiële klanten. Bij online marketing kan je denken aan het gebruik van e-mail, social media, advertenties in de zoekresultaten en het verbeteren van de natuurlijke vindbaarheid in Google, Bing, Yahoo en andere populaire zoekmachines.

Online marketing kent de synoniemen internet marketing, digitale marketing, web marketing, website marketing, e-marketing en growth hacking. Online marketing maakt vaak deel uit van een growth hackingsstrategie, maar is eigenlijk meer omvattend. 

De tegenhanger van online marketing is offline marketing (traditionele marketing). Hieronder verstaan we marketingdiensten zonder het gebruik van digitale media, zoals het internet. Enkele voorbeelden zijn: advertenties in huis-aan-huisbladen, dagbladen, tijdschriften, televisie- en radioreclame, billboards langs de weg en promotieteams.

Vormen van online marketing

Zojuist gaven we aan dat online marketing een verzamelnaam is van verschillende soorten digitale marketing. Voor elk digitaal kanaal onderscheiden wij een aparte marketingdiscipline. Elk van deze disciplines kent haar eigen voor- en nadelen en draagt bij aan het versterken van jouw boodschap naar de klant. Afhankelijk van de doelgroep die past bij jouw product of dienst kan je kiezen voor de volgende vormen van marketing:

  • Affiliate marketing
  • Display adverteren
  • E-mail marketing
  • Search adverteren
  • Social media marketing
  • Zoekmachine optimalisatie

Aan de ene kant is er verkeer waar je per klik op een advertentie betaald, zoals Display adverteren en Search adverteren. Daarnaast zijn er marketingvormen waar er gebruik gemaakt kan worden van betaalde mogelijkheden, maar ook gratis het een en ander bereikt kan worden, denk aan social media marketing waar je zelf op kunt posten, maar ook posts kan promoten met een advertentiebudget. Aan de andere kant van het spectrum vinden we emailmarketing en zoekmachine optimalisatie, waar je niet betaald voor bezoekers.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing – ook referral marketing genoemd – is een vorm van online marketing waar degene die jouw producten of diensten promoot beloond wordt voor het converterende verkeer dat hij doorstuurt naar jouw webwinkel of bedrijfssite. Een affiliate maakt gebruik van een speciaal voor hem gegenereerde trackingcode, die wanneer er door een potentiële klant op geklikt wordt, registreert van welke website de klant afkomstig is. Deze vorm van marketing leent zich uitermate goed voor samenwerkingen tussen bedrijven en blogs of vergelijkingssites. En het biedt een mooie manier om meer omzet te genereren. Je betaalt immers enkel een commissie uit als er sprake is van een verkoop.

Wat is display adverteren?

Display advertenties zijn banner advertenties die op andermans website getoond worden. Als gevolg hiervan kan je een groot bereik genereren. Display via Google Ads maakt het mogelijk op ruim 3 miljoen websites jouw advertentie te tonen. Je kunt dit zo instellen dat er een specifieke groep wordt bereikt die super relevant is voor jouw product. Jouw advertentie staat dan op websites waar jouw doelgroep op zoek is naar informatie over jouw product. Doorgaans werkt display advertenties erg goed in de beginfase van de customer journey, op het moment dat men nog bezig is informatie in te winnen en nog geen keuze heeft gemaakt welk product ze willen kopen.

Wat is e-mail marketing?

Bij e-mail marketing bedenk je strategieën die je doelgroep verleiden om zich in te schrijven in een e-maillijst. Zo kan je bijvoorbeeld een gratis e-boek weggeven in ruil voor een inschrijving. Denk bijvoorbeeld aan een whitepaper download waar je jouw e-mailadres voor moet achterlaten. Eenmaal ingeschreven kan je de mensen die zich hebben ingeschreven blootstellen aan een automatische mailsequentie (autoresponder). Je stelt deze mails één keer goed in en daarna ontvangt elke nieuwe inschrijver geautomatiseerd mails.

Wat is search advertising?

Bij search advertising (SEA) denken we aan de betaalde zoekresultaten in zoekmachines. Als je in Google een zoekopdracht invoert krijg je doorgaans eerst advertenties te zien en pas daaronder de natuurlijke (niet-betaalde) zoekresultaten. Google is in Nederland de meest gebruikte zoekmachine, via Google Ads kan je inzetten op betaalde advertenties. Search advertising is een zeer effectieve manier om snel op te vallen bij koopgerichte klanten.

Wat is social media marketing?

Veel mensen zijn dagelijks actief op social media. Het is dan ook slim om met behulp van social media marketing in te spelen op social media kanalen zoals facebook, instagram en LinkedIn. Doel van de meeste social media campagnes is het verkrijgen van meer bekendheid (branding), volgers en fans voor je merk.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Bij zoekmachine optimalisatie of afgekort SEO doe je er alles aan om je website zo in te richten dat deze in de ogen van Google en andere zoekmachines als relevant voor bepaalde zoekopdrachten wordt gezien. Stel je hebt een webwinkel in hondenmanden, dan wil je dat mensen die in Google.nl zoeken op ‘hondenmand’ jouw website als eerste tegenkomen in de zoekresultaten. Met zoekmachine optimalisatie maak je dit mogelijk.

Het gaat hier om drie onderdelen:

  • Technische optimalisatie: Laadt de website goed en is deze goed leesbaar?
  • On-page optimalisatie: Plaats je content (tekst, video en plaatjes) die aansluiten op de zoekopdracht?
  • Off-page optimalisatie: Verwijzen er voldoende relevante links naar je website?

Het is belangrijk dat je website op elk van deze drie SEO focusgebieden goed scoort. Weet je dat te realiseren, dan ben je de concurrentie voor en zal je beter vindbaar zijn dan andere websites in je branche.

Voordelen van online marketing

  • Inzicht in de gehele customer journey / salesfunnel (alles is meetbaar);
  • Langdurig beter zichtbaar bij jouw doelgroep;
  • Betere balans tussen kosten en baten van marketing;
  • Doeltreffender dan traditionale marketing.

Alles is meetbaar bij online marketing, van het meten van het inkomende verkeer tot hun gedrag op je website. Zo kan je ook meten of ze bepaalde doelen uitvoeren die voor jouw website / organisatie belangrijk zijn. In Google Analytics stel je deze slimme doelen in en daarna wordt realtime bijgehouden hoe het verkeer converteert. We gaan nu in op wat online marketing doelen zijn en hoe je ze slim kunt inzetten voor je organisatie.

Wat zijn online marketing doelen?

Afhankelijk van de doelen die je als organisatie nastreeft, kies je bepaalde media om ze in uit te dragen. Daarbij formuleer je meetbare conversiedoelen waar het succes of falen van de inspanningen bijgehouden kan worden. Graag leggen we je hieronder uit welke doelen je kan hebben.

Lead Generation

Vaak een doelstelling voor een website waar diensten worden aangeboden of producten niet direct op de site gekocht kunnen worden, maar waar vaak eerst contact gezocht wordt in de vorm van een offerteaanvraag, contactformulier, e-mail of via telefonisch contact.

Conversies

Meer verkopen genereren. Ook leads kunnen als conversie gezien worden, daar dit uiteindelijk ook tot sales zou kunnen leiden. Belangrijk is hier dat de juiste klanten op de juiste manier benaderd worden. Zo moet een potentiële klant die nog aan het oriënteren is op een andere manier benaderd worden dan een potentiële klant die al weet welk product hij/zij wil, maar nog niet waar.

Branding

Naamsbekendheid is soms belangrijk in een markt waar er heel veel alternatieven zijn voor jouw product. Hoe kan je zorgen dat consumenten toch naar jouw pagina komen? Door jouw naamsbekendheid en reputatie op het internet te vergroten. Met behulp van een brandingcampagne kan je er voor zorgen dat je verkeer en sales van jouw concurrenten begint af te snoepen omdat klanten nu voor je kiezen in plaats van voor jouw concurrenten.

Vindbaarheid

Stel je site is net nieuw of vernieuwd, jouw product of dienst is precies wat de consument wil, maar jouw website trekt geen bezoekers en genereert al helemaal geen leads of verkopen. Waarschijnlijk is dit omdat jouw website niet goed gevonden wordt. Als je zoekt naar de producten die je aanbiedt, sta je pas op de vierde pagina in de zoekresultaten. 70% van het organische zoekverkeer klikt op de bovenste 3 organische zoekresultaten en 90% van het zoekverkeer kijkt niet verder dan de eerste pagina. Jouw site kan dus wel wat hulp gebruiken om op de eerste pagina terecht te komen.

Marketing doelen meetbaar maken

Het mooie van online marketing is dat alles te meten is. Van verkeer tot conversie kan gevolgd worden wat de bezoeker doet. Door het instellen van tracking goals binnen Google Analytics kan je precies in de gaten houden hoe goed bezoekersstromen converteren. Zo kan je ook snel inzichtelijk krijgen welke investeringen en inspanningen het beste resultaat opleveren.

Vind je dat het resultaat tegenvalt, dan kan je er voor kiezen te focussen op ander verkeer of dien je na te gaan of je wel de juiste verwachtingen schept over je website. Een bezoeker die landt op een website waar hij niet vind wat hij zoekt is immers snel weg. 

Terug naar blog